imgSākumā svarīgi atzīmēt, ka tāpat kā jebkuras mūsdienu tehnoloģijas, arī televīzija mums sniedz daudz labumus un ieguvumus. Tā var būt, kā kvalitatīvs brīvā laika pavadīšanas veids, jo sniedz ātrā un saistošā veidā dažādu interesantu informāciju. Mūsdienās, tā var būt arī līdzeklis, ar kuras palīdzību iespējamas iepazīties, reklamēties, kā arī nepieciešamības gadījumā sakontaktēties ar draugiem vai ģimeni. Tomēr līdzīgi, kā citas lietas dzīvē, ja ir pārāk daudz, tā var nākt par ļaunu. Tāpat, kā citas tehniskās ierīces (piemēram, dartors, telefons), arī televīzija mūsdienās bieži tiek izmantota, lai „aizbēgtu” no reālās dzīves. Bērni un arī daudzi pieaugušie  pavada pārāk daudz laika skatoties televizoru, spēlējot spēles telefonā vai publicējot dažādu informāciju sociālajos tīklos. Daudz mazāks laiks tiek veltīts mācībām un kopā būšanai ar vienaudžiem, draugiem un ģimeni.

Parasti bērni paši nespēj izvērtēt, cik no pavadītā laika pie televizora ir maz, vidēji vai daudz. Tieši vecāki ir tie, kas var attīstīt un audzināt savā bērnā labus televīzijas un citu mūsdienu tehnisko ierīču skatīšanās paradumus.

Lūk daži ieteikumi, kā to var veicināt:

Alternatīvu piedāvāšana

  • Grāmatas – salīdzinoši lētāka vai bezmaksas alternatīva, jo interesējošās grāmatas bērns var paņemt skolas vai kādā piemājas bibliotēkā. Tomēr problēma ir tā, ka lasīšanu lielākā daļa bērnu uzskata par garlaicīgu. Līdz ar to mīlestību pret grāmatām ir jāattīsta pamazām, paturot prātā, ka tā noteikti palīdzēs bērna kopējai attīstībai ilgtermiņā. Sākumā Jūs varat lasīt stāstus kopā ar bērnu. Tādā veidā savam bērnam parādot, ka lasīšana un grāmatas var būt jautras un aizraujošas. Parādīt, ka grāmatas var būt, kā „portāls” uz citu pasauli. Ir arī pierādīts, ja vecāki paši bieži lasa grāmatas, tad arī situācijās, kad tās tiek piedāvātas bērnam, kā brīvā laika pavadīšanas veids, bērns izrāda daudz reiz lielāku interesi. Bērnam ir svarīgi parādīt, ka grāmatu lasīšana nav kā sods, kuru viņam jāveic vienam pašam, bet kā papildus izklaides iespēja, ko vairāki ģimenes locekļi var darīt kopā vai vienkārši katrs lasīt savu grāmatu, bet atrodoties vienā istabā. Ja bērns redzēs, ka Jūs lasāt, viņš vēlēsies Jums līdzināties un pievērsīsies grāmatām. Lai motivētu bērnus lasīt vismaz vienreiz mēnesī, ir vērts bērnu ņemt līdzi uz grāmatnīcu un ļaut viņam izvēlēties jebkuru grāmatu lasīšanai, kuru viņš pats vēlas. Bērnu grāmatām ir plašs žanru un tēmu klāsts, piemēram, fantāziju, šausmu, piedzīvojumu u. tml. Katram bērnam ir dažāda gaume – kad bērnam tiek ļauts izvēlēties SAVU grāmatu, viņā tiek „iekurta” uguntiņa pēc vēlmes lasīt. Dažādos pētījumos tiek minēts, ka 90% no sasniegumiem skolā bērns spēj paveikt tāpēc, ka lasa mājās un viņā kopumā tiek radīta mīlestība pret lasīšanu.
  • Sports – bērni parasti pavada pārāk daudz laika skatoties televizoru, tādā veidā cenšoties izvairīties no garlaicības. Pievēršot bērnu sportam var novērst bērna nepieciešamību pārāk ilgu laiku pavadīt pie televizora, datora vai telefona. Bērnam var interesēt basketbols, beisbols, futbols, gan dažādas cīņu mākslas. Ļaujot bērnam izvēlēties to sporta veidu, kas viņam visvairāk patīk, Jūs vēl vairāk rosināsiet viņā interesi. Pateicoties sportam, bērnam tiek sniegti vairāki ieguvumi – attīstīta fiziskā izturība un spēks, kustību koordinācija, spēja darboties komandā kopā ar citiem. Izmantojot kādu sportisku aktivitāti ikdienā savā ģimenē, tiek veicinātas ciešākas attiecības starp ģimenes locekļiem.
  • Mūzikas instrumenti – veicinot bērnā mīlestību pret mūziku un radot viņā interesi par kāda mūzikas instrumenta spēlēšanu Jūs varat atturēt viņu no pārlieku ilgas TV skatīšanās. Bet tas nav vienīgais ieguvums – mūzikas instrumentu spēlēšanai var būt nepārvērtējama ietekme uz kreativitātes (radošuma) attīstību. Lai ieinteresētu bērnu, vecāki var parādīt video, kur profesionāļi spēlē dažādus mūzikas instrumentus, vai kopīgi apmeklēt koncertus. Tādā veidā var palīdzēt bērnam veidot iekšējo vēlmi spēlēt tieši tāpat, kā redzētais profesionālis. Ir svarīgi, lai bērni paši izvēlas instrumentu, kura spēlēšanu vēlas apgūt. Pretējā gadījumā pastāv liela varbūtība, ka ātri tiks zaudēta interese un vēlāk varēs dzirdēt, ka „tas nemaz nebija tas, ko es vēlējos spēlēt.” Protams, jāņem vērā arī ģimenes budžets un iespējas. Motivācijas mazināšanās var būt arī gadījumos, kad attiecīgais mūzikas instruments sākotnēji ir interesējis, bet tā spēlēšanas apgūšana neizrādījās tik viegla, kā bija domāts. Tad var bērnu motivēt ar pozitīva pastiprinājuma palīdzību, regulāri atgādinot par ieguvumiem, ja viņš turpinās, kā arī norādot uz panākumiem, kas viņu sagaida. Ja Jūsu budžets ir ierobežots, kā laba alternatīva jauna instrumenta pirkšanai, var būt īre, aizņemšanās vai lietots instruments, kurš ir darba stāvoklī. Ja vecākam pašam piemīt kāds muzikāls talants vai viņš spēlē, kādu instrumentu, tad viņš to var iemācīt bērnam, ietaupot naudu, kas tiktu maksāta nodarbībās pie kāda cita.
  • Hobiji (vaļasprieki) – televīzijas skatīšanās ir pasīva radošuma izpausme, tāpēc labāk būtu ieviest bērnam hobiju, kas veicina izaugsmi un attīstību. Hobiji var būt marku vai monētu kolekcionēšana, radošu stāstu rakstīšana, ziedu kompozīciju veidošana, gleznošana, fotografēšana, vai pat spēlēšanās ar rotaļlietām, gan vienam pašam, gan kopā ar citiem bērniem. Šīs ir labas alternatīvas, kas mazina TV skatīšanos un veicina bērnu iesaistīties dažādās patīkamās lietās, ko piedāvā apkārtējā pasaule.

Brīvā laika pavadīšanas saraksts

Izveidojot reālu sarakstu ņemot vērā bērna vajadzības izklaidēties un vajadzību mācīties. Sastādot kopīgu grafiku, kas jāievēro tuvāko nedēļu laikā, var palīdzēt bērnam organizēt savu ikdienu. Svarīgi, lai vecāki būtu apņēmīgi un neļautu bērnam ar sevi manipulēt un izlaist plānoto. Vecāku uzraudzībā darbības kļūs par ieradumu un veidosies par ikdienas ieradumiem.

Pašregulācija

Tā ir bērna spēja vadīt sevi, tikt galā ar sevi. Bērna paša griba un noteiktas robežas no vecāku puses ir tas, kas palīdz bērnam gūt panākumus un viņam rodas vēlme pašam pilnveidoties. Saprātīgās robežās vecāki sniedz bērnam brīvību, lai viņš var patstāvīgi izlemt, kā pavadīt savu brīvo laiku. Cik daudz no tā skatīties televizoru vai cik daudz spēlēt spēles telefonā. To var ļaut darīt lielākai daļai bērnu, tādā veidā sniedzot viņiem brīvību un parādot uzticību. Protams, daži izmantojot tādas iespējas var sākt sliktāk mācīties skolā, jo tomēr būs daļa bērnu, kuriem dodot iespēju visu brīvo laiku pavadīt pie datora, viņi tā arī darīs. Jāsaprot, ka vecākiem ir jāļauj bērnam sastapties ar sekām. Kaut arī jau pašā sākumā vecāks redz un zina, kāds būs iznākums. Iespējams, ka pēc tam vajadzēt apmeklēt papildus konsultācijas kādā mācību priekšmetā, lai spētu izlabot nesekmīgās atzīmes. Kad bērni piedzīvo nepatīkamas sekas, par savu rīcību, veidojas izpratne par to, kā citās reizēs vajadzētu darboties savādāk. Tomēr, svarīga ir vecāku līdzdalība ne tikai labajos brīžos, bet arī grūtību gadījumos, kad vecāks ar bērnu izrunā situāciju, norādot viņa vērtības un to, kā būtu pareizi rīkoties. Tas noteikti bērnam noderēs arī turpmākajā dzīvē.

Veidojot to, kā kopīgu Jūsu ģimenes lietu

Padariet televīzijas skatīšanos par kopīgu ģimenes pavadīšanas laiku. Reizi nedēļā, piemēram, sestdienā, nosakiet laiku, kad kopā ar ģimeni kaut ko skatīsieties. TV skatīšanās kopā ar mīļajiem ir pavisam savādāka, nekā vienam pašam. Arī tas var dod bērnam iknedēļas kopīgos brīžus ar vecākiem  pēc garās skolas nedēļas, padarot TV skatīšanos vienam pavisam nepievilcīgu.

Izmantojiet dažādas TV programmatūras, produktus

Šobrīd ir dažādas programmas, ar kuru palīdzību var regulēt TV skatīšanos, kad tas pats noteiktā laikā izslēdzas. Ārpus Latvijas ir kompānijas, kuras TV ierobežošanai ir izdomājušas žetonu sistēmu. Ievietojot aparātā žetonu, bērns var skatīties TV noteiktu laiku, pēc kura pats izslēdzas. Ja ir šī programma vecāki var iedot noteiktu žetonu skaitu uz nedēļu. Tas bērnā veido atbildības un laika izjūtu. Kamēr mums Latvijā tādas vēl nav, vienkāršākais risinājums, protams, ir izslēgt televizoru, atvienot kabeļus, tā, lai brīžos, kad tas nav atļauts, vienkārši nav iespējams. Priekšrocība tam, ka tiks atvienots TV būs tāda, ka  bērnam būs jāatrod jauni, produktīvi izklaides veidi, piemēram, grāmatu lasīšana vai laika pavadīšana ar draugiem.

Televīzijai ir milzīga ietekme uz bērna izaugsmi un attīstību. Attīstot labus TV paradumus uzlabojas attiecības ar draugiem, akadēmiskais sniegums un vispārējā labsajūta. Tas ir vecāku uzdevums palīdzēt savam bērnam virzīt savu akadēmisko un sociālo nākotni, mācot viņam  gan televīziju, gan citas mūsdienu tehnoloģijas izmantot ar mēru. Jāatceras, ka no tā ir atkarīga mūsu bērnu nākotne.

Mag. Psych. Inita Kriškovska

*Materiāla vai tā daļu pārpublicēšanas gadījumā jānorāda: autore Mag. Psych. Inita Kriškovska, publicēts no www.psihologukonsultacijas.lv